Αθήνα: Μία από τις αρχαιότερες πόλεις του κόσμου
Στην Αρχαία Ελλάδα η πόλη αναφερόταν στον πληθυντικό αριθμό: «Ἀθῆναι» . Ο λόγος είναι ότι αποτελούσε έναν συνοικισμό διάσπαρτων δήμων της Αττικής, τους οποίους σύμφωνα με το μύθο, συνένωσε ο μυθικός βασιλιάς Θησέας. Το 19ο αιώνα το όνομα αυτό επανήλθε ως το επίσημο όνομα της πόλης. Το 1979, με την εγκατάλειψη της καθαρεύουσας, το όνομα «Αθήνα» καθιερώθηκε ως το επίσημο. Εν τούτοις, συχνή παραμένει η χρήση του πληθυντικού στην γενική πτώση. Πολλές φορές λέμε «των Αθηνών», ιδίως στον γραπτό λόγο ή σε ονομασίες ιδρυμάτων, όπως η «Ακαδημία Αθηνών» και το «Πανεπιστήμιο Αθηνών».
Η Αθηνα στέφεται πρωτεύουσα της Ελλάδας το 1834 καθώς είναι και η μεγαλύτερη πόλη της. Βρίσκεται στο νομό Αττικής, στην ανατολική Στερεά Ελλάδα. Είναι από τις αρχαιότερες πόλεις του κόσμου, με την επίσημα καταγεγραμμένη ιστορία της να φθάνει ως το 3.200 π.Χ.
Αθήνα – «το λίκνο του δυτικού πολιτισμού»
Η Αρχαία Αθήνα, ήταν ένας οικισμός πάνω στην Ακρόπολη. Εξελίχθηκε τον 6ο αιώνα π.Χ. σε μία πανίσχυρη πόλη-κράτος, που αναπτύχθηκε παράλληλα με το λιμάνι της, το οποίο αρχικά ήταν το Φάληρο και αργότερα ο Πειραιάς. Υπήρξε, κατά την κλασική εποχή, κέντρο των τεχνών, της γνώσης και της φιλοσοφίας, έδρα της Ακαδημίας του Πλάτωνα και του Λυκείου του Αριστοτέλη. Αναφέρεται παγκοσμίως ως γενέτειρα της δημοκρατίας. Συχνά, η Αθήνα, όπως και γενικότερα η Ελλάδα, χαρακτηρίζεται ως «λίκνο του δυτικού πολιτισμού», ενώ άλλες φορές, ο τίτλος αυτός αποδίδεται στην Μεσοποταμία.
Η κληρονομιά της κλασικής εποχής είναι ακόμη φανερή στην πόλη, εκπροσωπούμενη από αρχαία μνημεία και έργα τέχνης, με γνωστότερο όλων τον Παρθενώνα, που θεωρείται εμβληματικό μνημείο του αρχαίου Δυτικού πολιτισμού. Στην πόλη διατηρούνται ακόμη Ρωμαϊκά και Βυζαντινά μνημεία, καθώς και ένας μικρός αριθμός Οθωμανικών μνημείων. Στην Αθήνα επίσης εκτός από την Ακρόπολη, βρίσκονται δύο Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, και η μεσαιωνική Μονή Δαφνίου. Αξιοθέατα της νεότερης εποχής, χρονολογούμενα από την καθιέρωση της Αθήνας ως πρωτεύουσας του ανεξάρτητου Ελληνικού κράτους το 1834, περιλαμβάνουν:
τη Βουλή των Ελλήνων (19ος αιώνας) και την Τριλογία, δηλαδή ένα σύνολο τριών κτηρίων: την Εθνική Βιβλιοθήκη, το Πανεπιστήμιο και την Ακαδημία.
Αθήνα 1896
Η Αθήνα επίσης, ήταν η πόλη που φιλοξένησε τους πρώτους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες το 1896. Εκατόν οχτώ χρόνια αργότερα, διοργάνωσε τους Θερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004. Στην πόλη επίσης βρίσκονται το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, που διαθέτει τη μεγαλύτερη συλλογή στον κόσμο αρχαίων ελληνικών αρχαιοτήτων, καθώς και το νέο Μουσείο Ακρόπολης.
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία, η πόλη της Αθήνας η οποία συμπίπτει με την Περιφέρεια της Αττικής είναι αυτή τη στιγμή η 7η πολυπληθέστερη πόλη στην Ευρώπη! Επομένως είναι το κέντρο της οικονομικής, βιομηχανικής, πολιτικής και πολιτισμικής ζωής της Ελλάδας.
Η Αθήνα του σήμερα
Καθημερινά εκατομμύρια κόσμος ζει και κινείται στο κέντρο της Αθήνας και στα περίχωρά της. Από την πόλη των Αθηνών περνάει επίσης ετησίως και ένας πολύ μεγάλος αριθμός τουριστών.
Έτσι, καταλαβαίνουμε όλοι την ανάγκη του να λειτουργούν στην πόλη τέλεια τα πάντα.
Γι αυτό το σύστημα δημόσιων μεταφορών της Αθήνας αποτελείται από ένα δίκτυο λεωφορείων και τρόλεϊ. Το δίκτυο των λεωφορείων διαθέτει θερμικά οχήματα (ντιζελοκίνητα και φυσικού αερίου), καθώς και ηλεκτροκίνητα τρόλεϊ. Υπάρχουν ακόμα και μέσα σταθερής τροχιάς (μετρό, προαστιακός σιδηρόδρομος και τραμ).Το νέο δίκτυο του τραμ συνδέει το κέντρο της Αθήνας (πλατεία Συντάγματος) με τη Βούλα και το Νέο Φάληρο μέσω δύο διασταυρούμενων γραμμών. Αναμένεται η επέκτασή του προς Πειραιά (και μελλοντικά προς Κερατσίνι και Πέραμα), ενώ νέες γραμμές είναι υπό μελέτη. Ο προαστιακός σιδηρόδρομος συνδέει το Διεθνές Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος με τον Σταθμό Λαρίσης, τον Πειραιά και το Κιάτο. Μελλοντικά θα επεκταθεί προς τη Θήβα, την Χαλκίδα, τη Ραφήνα, το Λαύριο και το Ξυλόκαστρο.
Εν τω μεταξύ, ας ρίξουμε μια ματιά στην ανάπτυξη της πόλης στα χρόνια που ακολούθησαν η οποία είναι εξίσου σημαντική για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της.
Ηλεκτροφωτισμός και ενέργεια
Ο αρχικός φωτισμός της πόλης ήταν με δαδιά, λυχνάρια και φανάρια του λαδιού. Διατηρήθηκε έτσι μέχρι και τα πρώτα χρόνια μετά την απελευθέρωση από την τουρκοκρατία. Το 1835 κρεμάστηκαν φανάρια λαδιού στα κεντρικά σημεία της πόλης, που αρχικά ήταν 5-10 και το 1850 έφτασαν τα 200. Τα φανάρια αυτά αντικαταστάθηκαν με λάμπες πετρελαίου, τις οποίες το 1862 αντικατέστησε το φωταέριο ενώ το 1866 τα φανάρια φωταερίου έφτασαν τα 1.000. Ο φωτισμός της Αθήνας με ηλεκτρισμό άρχισε το 1889. Το πρώτο εργοστάσιο ηλεκτρισμού ήταν στη γωνία Πανεπιστημίου και Βουκουρεστίου, που έδωσε φως στις πλατείες Συντάγματος και Ομόνοιας και στο σπίτι του προέδρου της ηλεκτρικής εταιρείας Α. Μελά. Μετά από δυο χρόνια το εργοστάσιο μεταφέρθηκε ανάμεσα στο τετράγωνο μεταξύ των οδών Αριστείδου και Αιόλου με νέα μηχανήματα που αύξησαν την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος.
Το εργοστάσιο ηλεκτρισμού στο Νέο Φάληρο
Με την αύξηση του πληθυσμού και τη διάδοση του ηλεκτρισμού, το 1902 έγινε μεγαλύτερο εργοστάσιο στο Ν. Φάληρο, που έδινε φως στην Αθήνα, στον Πειραιά και στα προάστια. Η παραγωγή ήταν τόσο μεγάλη, με αποτέλεσμα να ηλεκτροδοτηθεί ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος Αθήνας και Πειραιά. Ηλεκτροφωτίστηκαν οι δρόμοι και οι πλατείες σε συνδυασμό με το φωταέριο, που φώτιζε ακόμη την πόλη. Κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η Αθήνα φωτιζόταν μόνο στο κέντρο και από ηλεκτρικές λάμπες. Μετά το 1917 ηλεκτροφωτίστηκαν οι συνοικίες με λάμπες που έπαιρναν φως από τα σπίτια και μετά έγινε εγκατάσταση δικτύου ηλεκτροφωτισμού στους δρόμους και στις πλατείες. Τότε όμως το εργοστάσιο στο Ν. Φάληρο δεν μπορούσε να ανταποκριθεί στις ανάγκες της νέας μεγαλούπολης και πολλοί ιδιώτες έφτιαξαν μικρά εργοστάσια ηλεκτρικής παραγωγής.
Η Γενική Ηλεκτρική Εταιρεία, που ιδρύθηκε το 1926, έκτισε νέο εργοστάσιο στο Κερατσίνι, που λειτούργησε το 1929 και ενίσχυσε και το εργοστάσιο του Ν. Φαλήρου αγοράζοντας και τα μικρά εργοστάσια των ιδιωτών. Μετά την απελευθέρωση από την ιταλογερμανική κατοχή, τα δυο εργοστάσια έφεραν και άλλες ηλεκτρογεννήτριες για να αυξήσουν την παραγωγή.
Τηλεφωνία
Ο τηλέγραφος έγινε γνωστός στην Αθήνα το 1859. Μετά την εφεύρεση του Μπελ, η Αθήνα και ο Πειραιάς είχαν δίκτυο τηλεφωνικής επικοινωνίας. Το 1896, τα πρώτα γραφεία τηλεφώνων ήταν, ένα στο ταχυδρομείο Αθήνας και το άλλο στο ταχυδρομείο του Πειραιά. Το 1908 εκπαιδεύτηκαν οι πρώτες Ελληνίδες τηλεφωνήτριες από μια Ελβετίδα και το 1926 έγινε η πρώτη σύνδεση Αθήνας-επαρχιών. Το 1930, έγινε σύμβαση με τη γερμανική εταιρεία “Ζίμενς και Χάλσκε”, που ανάλαβε να φτιάξει εγκαταστάσεις για την επικοινωνία των κατοίκων της πόλης και της πόλης με τις επαρχίες. Το 1941, η πόλη είχε 42.700 γραμμές, που όμως έπαθαν πολλές ζημιές κατά τη διάρκεια της κατοχής και επισκευάστηκαν αργότερα. Σήμερα η πόλη διαθέτει σύγχρονη ψηφιακή υποδομή και συνδέεται τηλεφωνικά με την υπόλοιπη Ελλάδα και τον κόσμο.
Ύδρευση
Το αρχαιότερο υδραγωγείο στην Αθήνα είναι εκείνο του Αδριανού. Άρχισε να κατασκευάζεται το 130 μ.Χ. από τον Ρωμαίο αυτοκράτορα Αδριανό και ολοκληρώθηκε το 150 μ.Χ. από τον αυτοκράτορα Πίο Αντώνιο. Αργότερα όμως η δεξαμενή καταστράφηκε από τις επιδρομές εχθρών.
Μετά τη φυγή των Τούρκων, η κυβέρνηση της χώρας αντιμετώπισε και το βασικό αυτό πρόβλημα της ύδρευσης. Με έρανο που έγινε επισκεύασε το υδραγωγείο. Όμως λόγω της αύξησης του πληθυσμού, μετά από πολλές προτάσεις για γεωτρήσεις και μεταφορά νερών, αποφασίστηκε το 1892 να γίνει τεχνητή λίμνη στο Μαραθώνα. Την πρόταση αυτή την έκανε ο Εδουάρδος Καλενέκ. Έτσι, το έτος 1926 το δημόσιο της Ελλάδας και η εταιρεία Ούλεν έκαναν συμφωνία για τη λίμνη αυτή, που θα έδινε νερό στην πρωτεύουσα.
Το φράγμα του Μαραθώνα
Τον Μάιο του 1931 είχαν κατασκευαστεί το φράγμα, ο αγωγός, τα διυλιστήρια και για πρώτη φορά στις 3 Ιουνίου η Αθήνα πήρε νερό από τη λίμνη. Με το φράγμα του Μαραθώνα λύθηκε ως ένα σημείο το πρόβλημα της ύδρευσης της Αθήνας. Αργότερα όμως, με την ολοένα και μεγαλύτερη ανάπτυξη της πόλης, η ποσότητα του νερού της τεχνητής λίμνης δεν ήταν αρκετή για την ύδρευση της πρωτεύουσας. Εκτελέστηκαν έργα ύδρευσης από τη λίμνη Υλίκη, αλλά και πάλι το πρόβλημα ύδρευσης δε λύθηκε. Γι’ αυτό προτάθηκε η λύση του Μόρνου. Έτσι τo 1979 κατασκευάστηκε το φράγμα του Μόρνου κοντά στο Λιδωρίκι της Φωκίδας και τροφοδότησε την Αθήνα με νερό.
…και Αποχέτευση στην Αθήνα
Την εποχή της τουρκοκρατίας υπήρχε μόνο ο υπόνομος της οδού Άρεως. Αργότερα, το 1838, άρχισε η κατασκευή μικρών υπονόμων στο κέντρο της πόλης που τελείωσε το 1840. Το 1858 έγινε συστηματική κατασκευή υπονόμου στη Σταδίου και στη συνέχεια στους άλλους κεντρικούς δρόμους. Δημιουργήθηκε έτσι δίκτυο υπονόμων μόνο για το 118 της πόλης, ενώ το υπόλοιπο είχε υπονόμους που άδειαζαν στα γύρω περιβόλια. Αποτέλεσμα ήταν οι επιδημίες τύφου, δυσεντερίας και άλλων παθήσεων, που έκαναν τον κόσμο να υποφέρει. Επίσης οι συχνές πλημμύρες, που προκαλούσαν ζημιές στην πόλη, όπως το 1896, όπου πνίγηκαν 17 άτομα. Τότε Έλληνες και ξένοι τεχνικοί έφτιαξαν σχέδιο για τον κανονισμό της κοίτης του Κηφισού και Ιλισού. Μετά το 1925 ο Δήμος κατασκεύασε αποχετευτικά έργα και υποχρέωσε τους ιδιώτες να φτιάξουν στεγανούς βόθρους.
Με τις μελέτες που έκανε ο Ιταλός Φαντόλι, ανατέθηκε η εκτέλεση αποχετευτικών έργων στην “Υδρέξ”, Ανώνυμη Ελληνική Εταιρεία Υπονόμων. Η εταιρεία αυτή έκανε διάφορα σημαντικά έργα μέχρι τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο τα οποία συνεχίστηκαν και μετά την απελευθέρωση. Το 1950 ιδρύθηκε ο Ο.Α.Π., Οργανισμός Αποχέτευσης Περιοχής Πρωτεύουσας, για τη συντήρηση και εκμετάλλευση του δικτύου που υπήρχε και αυτού που θα κατασκεύαζε.
Ο οργανισμός άρχισε να λειτουργεί το 1954 και συνεχίζει και σήμερα. Έφτιαξε τον Κεντρικό Αποχετευτικό Αγωγό από τέρμα Πατησίων και μέχρι τη Ν. Κοκκινιά, που σταμάτησε έτσι την αποχέτευση των ακαθαρσιών στο Ν. Φάληρο. Παρόλα αυτά δεν έχει ολοκληρωθεί το σύστημα αποχέτευσης της πρωτεύουσας και των προαστίων. Με τις δυνατές βροχές το κέντρο της πόλης πλημμυρίζει και σε ορισμένες συνοικίες σημειώνονται αρκετές καταστροφές σε σπίτια και καταστήματα. Σ αυτό το σημείο, αξίζει να σημειώσουμε πόσο σημαντική είναι η ύπαρξη μιας καλής εταιρείας αποφράξεων.
Αποφράξεις Αθήνα
Η εταιρεία Αποφράξεις Αθήνα, λειτουργεί εδώ μισό αιώνα. Κινείται καθημερινά στους δρόμους της Αθήνας, πρόθυμη πάντα να εξυπηρετήσει όταν της ζητηθεί. Ο στόλος των οχημάτων της είναι εξοπλισμένος με τα πιο σύγχρονα εργαλεία και μηχανήματα… πιεστικά, ηλεκτροκίνητα και ριζοκοπτικά, τελευταίας γενιάς. Επιπλέον, όλα της τα συνεργεία απαρτίζονται από άρτια εκπαιδευμένο προσωπικό.
Με την εταιρεία Αποφράξεις Αθήνα επιτυγχάνουμε καθημερινά καθαρές αποχετεύσεις και ομαλή λειτουργία των φρεατίων και των αγωγών. Αναλαμβάνει αντλήσεις υδάτων από κάθε χώρο καθώς και μηνιαίες συντηρήσεις αποχετευτικών δικτύων. Η Αποφράξεις Αθήνα βρίσκεται κοντά σας, 7 ημέρες την εβδομάδα, ολόκληρο το 24ωρο, Κυριακές, γιορτές και αργίες. Είναι σε θέση να βρίσκεται δίπλα σας μέσα σε 15’ απαλλάσσοντας σας από οποιοδήποτε πρόβλημα απόφραξης. Εγγύηση των Αποφράξεων Αθήνα αποτελούν φυσικά οι εκατοντάδες ευχαριστημένοι Αθηναίοι πελάτες της!